تناسب اندام

آیا لازم است بدنسازان از پروبیوتیک ها استفاده کنند؟

آیا من باید پروبیوتیک مصرف کنم؟ این، سوالی است که بسیاری از بدنسازان و علاقمندان به تناسب اندام می‌پرسند و پاسخ آن بله است؛ شما باید پروبیوتیک مصرف کنید چون برای سلامتی‌تان مفید است. اما علاوه بر سلامتی به عضله‌سازی و افزایش قدرت شما نیز کمک می‌کند. این مقاله توسط بخش تحریریه بتادارو، داروخانه آنلاین تبریز، آماده شده است و به بیان مزایای پروبیوتیک‌ها برای بدنسازان می‌پردازد.

شاید بپرسید پروبیوتیک چیست؟ این، اصطلاحی است که برای باکتری‌های زنده موجود در روده شما بکار می‌رود. آنها باکتری‌های مفید (خوب) هستند، چون هضم و حرکت روده را بهبود می‌بخشند و سموم بدن شما را ازبین می‌برند.

به دلیل فواید سلامتی پروبیوتیک‌ها بهتر است آنها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. اما این باکتری‌های خوب علاوه بر سلامت عمومی برای عضله‌سازی نیز مفیدند. توجه داشته باشید که پروبیوتیک‌ها، مکمل‌های عضله‌سازی نیستند بلکه آنها بر جنبه‌های مختلفی از سلامتی شما تأثیر می‌گذارند که به نوبه خود به عضله‌سازی و افزایش قدرتتان کمک خواهد کرد.

چرا باید برای عضله‌سازی و افزایش قدرت از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید؟

مزایای پروبیوتیک‌ها برای بدنسازان
مزایای پروبیوتیک‌ها برای بدنسازان

شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد باکتری‌های خوب روده، در عضله‌سازی و افزایش قدرت نقش دارند. این نه تنها برای بدنسازان بلکه برای ورزشکاران و علاقمندان به تناسب اندام نیز مفید است.

۱. آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهند

یکی از مزایای سلامتی باکتری‌های مفیدی مانند لاکتوباسیلوس، آن است که سموم بدن را دفع می‌کنند. این فرایند، مقدار آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن شما که برای سلامتی و تندرستی‌تان ضروری است را نیز افزایش می‌دهد.

هر چه سطح آنتی‌اکسیدان شما بالاتر رود، بدن‌تان بیشتر می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. استرس اکسیداتیو پس از یک تمرین شدید، بسیار رایج است و دوره ریکاوری شما را کُند می‌سازد.

شما با افزایش تعداد باکتری‌های خوب در روده‌تان، سیستم ایمنی بدن خود را بهبود می‌بخشید.

۲. ریکاوری عضله سریع‌تر

یکی از علائمی که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها در حال اثرگذاری هستند، ریکاوری عضله سریع‌تر است. عضلات شما پس از تمرین خسته می‌شوند. وزنه زدن و انجام حرکات سنگین، روی عضلات‌تان فشار وارد می‌کند و به خستگی و تجزیه بافت عضله منجر می‌شود. بدن شما از دوره استراحت برای بازسازی آن عضلات استفاده می‌کند تا با مقدار وزنه‌ای که بلند می‌کنید، بهتر سازگار شود.

همه این کارها زمان‌بر است و در اینجاست که باکتری‌های خوب روده شما وارد عمل می‌شوند.

محققان تشخیص داده‌اند که این باکتری‌ها، استقامت را افزایش داده و مقدار مواد شیمیایی تولیدشده توسط بدن که باعث احساس خستگی می‌شود را کاهش می‌دهند. این امر برای بدنسازان، بسیار مهم است زیرا به ریکاوری عضله سرعت می‌بخشد.

باکتری‌های خوب، مقدار فشاری که بدن شما باید تحمل کند را کاهش می‌دهند و در نتیجه باعث تسریع ریکاوری پس از تمرین می‌شوند. هرچه میزان استقامت شما بیشتر باشد، قادر خواهید بود تمرینات بیشتری انجام دهید.

۳. باکتری‌های روده و تمرین مقاومتی

باکتری‌های روده در کنار تمرینات ورزشی می‌توانند ترکیب بدن را بهبود ببخشند. حضور این باکتری‌ها در هنگام انجام تمرینات قدرتی باعث بهبود قدرت و عضله‌سازی می‌شود.

همچنین این باکتری‌ها، جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشند و بر توانایی بدن شما برای جذب چربی تأثیر می‌گذارند. بطور خلاصه، آنها به مهار اشتهای شما کمک می‌کنند.

۴. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

باکتری‌های روده، سیستم ایمنی بدن شما را نیز بهبود می‌بخشند بنابراین شما در برابر آسیب و بیماری مقاوم‌تر خواهید شد. آنها تعادل ایمنی بدن شما را بهتر می‌کنند که به شما کمک می‌کند با پاتوژن‌ها مقابله نمایید. همچنین باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش، شما را در مقابل التهاب قوی تر می‌سازند.

این خواص ضدالتهابی برای بدنسازان و ورزشکاران حیاتی هستند، چون باعث افزایش مقاومت به انسولین و بهبود سلامت متابولیک می‌گردد.

هر چه کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها باشید، کمتر از برنامه تمرینی‌تان عقب خواهید ماند و بنابراین تمرینات بیشتری انجام می‌دهید.

یک تیم از محققان سوئیسی دریافتند که سویه‌های باکتری‌های خوب، شما را در مقابل ابتلا به سرماخوردگی مقاوم‌تر می‌سازند. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که این باکتری ها باعث می‌شوند که در صورت ابتلا به سرماخوردگی، دوره آن کوتاه‌تر شود.

مطالعه دیگری نشان می‌دهد که انواع خاصی از سویه‌های پروبیوتیک، ایمنی بدن را تا ۵۰ درصد بالا می‌برند.

همین مطالعات نشان می‌دهند که مصرف پروبیوتیک‌ها به مدت حداقل ۳۰ روز، به تولید سلول‌های T بالاتر منجر شده و شما را در مقابل آنفولانزا و سایر بیماری‌های تنفسی مقاوم‌تر می‌سازد.

این امر برای همه افراد مفید است اما بیشتر از همه به نفع بدنسازان و علاقمندان به تناسب اندام می‌باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که انواع خاصی از سویه‌های باکتری‌ها، اثر علائم تنفسی را به حداقل می‌رسانند.

ورزشکارانی که خودشان را برای تمرینات زمستانه آماده می‌کردند، پس از پیروی از یک رژیم حاوی غذاها یا مکمل‌های پروبیوتیک در یک دوره ۴ ماهه در مقابل سرماخوردگی مقاوم‌تر شدند.

۵. رشد عضله سریع‌تر

افرادی که باکتری‌های مفید را در رژیم غذایی‌شان می‌گنجانند، رشد عضلانی و چربی‌سوزی سریع‌تری نیز خواهند داشت. اما پروبیوتیک‌ها – با اینکه اصلا مکمل‌های عضله‌سازی نیستند – چگونه این کار را انجام می‌دهند؟

این باکتری‌ها در واقع توانایی بدن شما برای جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشند.

دانشمندان فنلاندی و فرانسوی کشف کرده‌اند که افراد چاق و لاغر دارای باکتری‌های روده متفاوتی هستند.

باکتری‌های روده در افراد چاق، کالری‌های بیشتری جذب می‌کنند که به افزایش وزن اضافی منجر می‌شود. اما این باکتری‌ها در افراد لاغر و متناسب، در جذب مواد مغذی بهتر عمل می‌کنند و همچنین میزان کالری‌های جذب‌ شده توسط بدن شما را کاهش می‌دهند.

همان مطالعه که توسط محققان فنلاندی انجام شد، نشان داد زنانی که در دوره بارداری از پروبیوتیک‌ها استفاده کردند، پس از زایمان‌شان وزن کمتری اضافه نمودند.

همه اینها بدین معنی است که با مصرف باکتری‌های مفید، چربی کمتر و مواد مغذی بیشتری جذب خواهید کرد.

این به بدن شما اجازه می‌دهد کالری‌های بیشتری بسوزاند و سریع‌تر عضله‌سازی کند. در نتیجه باکتری‌های خوب،هم برای افزایش عضله مفیدند و هم برای کاهش وزن.

۶. باکتری‌های درست را دریافت کنید

تمام مزایای پروبیوتیک‌ها فقط در صورتی تحقق می‌یابند که شما انواع مناسبی از باکتری‌ها را در روده‌تان داشته باشید. اگر ترکیب باکتری‌ها اشتباه باشد، آنگاه شما در مقابل بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و سایر آسیب‌ها ضعیف‌تر خواهید شد. به همین دلیل است که برای بهره‌مندی از مزایای مورد نظرتان باید انواع درستی از پروبیوتیک‌ها را مصرف کنید.

ما در قسمت‌های پایین‌تر در مورد بهترین منابع پروبیوتیک‌ها صحبت خواهیم کرد اما اول اجازه دهید که ببینیم محققان در مورد باکتری‌های روده و عضله‌سازی چه می‌گویند.

مطالعات علمی در مورد پروبیوتیک‌ها و عضلات چه می‌گویند

مزایای پروبیوتیک‌ها برای بدنسازان
مزایای پروبیوتیک‌ها برای بدنسازان

یک مطالعه که در دانشگاه ملی ورزش تایوان انجام شد، نشان داد که لاکتوباسیلوس پلانتاروم TWK10 ممکن است قدرت بدنی را تقویت کند، با خستگی مقابله نماید، انرژی را افزایش دهد و به توده عضلانی بیشتر منجر شود.

دانشمندان تایوانی، این تحقیق را به مدت ۶ هفته روی موش‌های آزمایشگاهی انجام دادند. پس از افزودن پروبیوتیک‌ها برای سلامت دستگاه گوارش به رژیم غذایی موش‌ها بمدت ۶ هفته، آنها به افزایش قابل‌توجهی در عضله و همچنین کاهش چشمگیری در وزن بدن دست یافتند.

مطالعات منتشرشده در سایر جاها نیز این یافته‌ها را تأیید می‌کنند. محققان خاطرنشان کردند که دادن لاکتوباسیلوس به حیوانات باعث افزایش استقامت و گریپ قوی‌تر در آنها شد.

محققان در طول این مطالعه، موش‌ها را به ۳ گروه تقسیم کردند:

یک گروه بدون هیچ‌گونه پروبیوتیک، یک گروه با ۲۰۵ میلیون دوز و گروه آخر با ۱ میلیارد واحد به ازای هر کیلوگرم. این گروه‌ها بصورت روزانه بررسی می‌شدند.

پس از یک دوره ارزیابی ۶ هفته‌ای مشخص شد قدرت گریپ در گروه‌های کنترلی که به آنها لاکتوباسیلوس داده می‌شد، ۱٫۳ تا ۱٫۴ موش‌هایی بود که این میکروارگانیسم‌های سالم را دریافت نکرده بودند.

این نتایج در تست استقامتی، قابل توجه‌تر بودند. در آزمون شنا مشخص شد میزان استقامت در موش‌هایی که یک دوز از باکتری‌های خوب را دریافت کرده بودند، ۱٫۸ تا ۴٫۸ افزایش یافت.

نتیجه دیگری از این آزمایش نشان داد که باکتری‌های سالم، به کاهش استرس و خستگی کمک می‌کنند.

موادی که معمولا آزاد می‌شوند – مانند کراتین کیناز، آمونیاک و سرم لاکتات – به میزان قابل‌توجهی کاهش یافتند.

همین مطالعه نشان داد موش‌هایی که پروبیوتیک مصرف کرده بودند، چربی بدن کمتری داشتند.

مقدار کاهش چربی بدن در برخی موارد تا ۵۰ درصد بود و در عین حال به افزایش در توده عضلانی نیز منجر شد.

در مطالعه‌ای که در بخش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که لاکتوباسیلوس و سایر باکتری‌های خوب می‌توانند از رشد باکتری‌های بد جلوگیری کنند.

همین مطالعات نشان می‌دهند که لاکتوباسیلوس و میگروارگانیسم‌های مشابه، تولید آنتی‌بادی‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، افزایش می‌دهند.

هر چه سیستم ایمنی بدن شما قوی‌تر باشد، قادر خواهید بود تمرینات بیشتری انجام دهید و عضلات‌تان بزرگتر خواهند شد.

بنابراین پاسخ این سوال که آیا باید پروبیوتیک مصرف کنم، قطعا بله است چون مزایای سلامتی پروبیوتیک‌ها برای قدرت بدنی و عضلات شما نیز مفید هستند.

منابع طبیعی پروبیوتیک‌ها

مزایای پروبیوتیک‌ها برای بدنسازان
مزایای پروبیوتیک‌ها برای بدنسازان

حال که می‌دانید پروبیوتیک‌ها چه کاری انجام می‌دهند، احتمالا به این فکر می‌کنید که از چه منابعی می‌توانید آنها را دریافت کنید. شما می‌توانید باکتری‌های خوب را از منابع بسیاری دریافت کنید اما موارد زیر، بهترین منابع پروبیوتیک‌ها هستند.

  • ماست – ماست خانگی و کشت‌شده زنده، بهترین است؛ بخصوص آنهایی که از شیر بز تهیه می‌شوند. ماست تهیه‌شده از شیر بز، سرشار از اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس نیز هست.
  • کفیر – این شامل شیر بز و دانه‌های تخمیرشده کفیر است. کفیر غنی از بیفیدوس و لاکتوباسیلی باکتریا است، بعلاوه سرشار از آنتی‌اکسیدان نیز می‌باشد.
  • ترشی‌ – ترشی‌ از سبزیجات مختلف تهیه می‌شود و پر از کشت‌های زنده است. آنها برای ازبین بردن آلرژی‌ها نیز مفیدند.
  • میکروآلگا – این یک اصطلاح کلی است که برای جلبک‌های آبی – سبز، کلرلا، اسپیرولینا و سایر گیاهان ساکن اقیانوس بکار می‌رود. اینها پری‌بیوتیک‌ها هستند اما تغذیه مورد نیاز پروبیوتیک‌های بدن شما را فراهم می‌کنند.
  • شوری‌ها – شوری‌ها حاوی پروبیوتیک‌ها هستند. اغلب مردم تصور می‌کنند که شوری فقط شامل خیارشور است اما سایر انواع سبزیجات نیز می‌توانند شور شوند.

نتیجه‌گیری

بنابراین پاسخ این سوال که آیا باید پروبیوتیک مصرف کنم، مثبت است. با اینحال حقیقت آن است که ما آنقدر پروبیوتیک از رژیم غذایی‌مان دریافت نمی‌کنیم که بر سلامت‌مان تأثیر بگذارد – چه برسد به بدنسازی.

اگر می‌خواهید از حداکثر مزایای سلامتی و بدنسازی پروبیوتیک‌ها بهره‌مند شوید، توصیه می‌کنیم از مکمل Performance Probiotic استفاده کنید چون بطور خاص برای بدنسازان، ورزشکاران و علاقمندان به تناسب اندام آماده شده است.

دکتر بیوک لاهیجانی افخم

دکتر بیوک لاهیجانی افخم (به انگلیسی: Buyuk Lahijani Afkham) متولد ۵ اردیبهشت ۱۳۴۳ در تبریز هستند. ایشان مدرک کارشناسی ارشد داروسازی خود را از دانشگاه غازی (Gazi University) ترکیه دریافت کرده‌اند و مقالات متعددی را نیز در ژورنال های معتبر به چاپ رسانده‌اند. دکتر بیوک لاهیجانی افخم در سال ۱۳۹۷ داروخانه آنلاین بتادارو (Betadarou) را در شهر تبریز تاسیس کردند. بتادارو دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو است و به انتخاب بسیاری از شرکت های داروسازی جزو داروخانه های برتر استان آذربایجان شرقی قرار دارد. شماره نظام پزشکی: 9205 | آدرس: تبریز، خیابان ارک جدید، داروخانه افخم

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا