زیبایی و بهداشت فردی

انواع ماسک صورت و کاربردهای آنها

اگر اهل استفاده از ماسک صورت هستید، پس مطمئنا می‌دانید که هر ماسکی، مزایا و کاربردهای خاص خودش را دارد. آشنایی با انواع ماسک صورت و کاربردهای آنها، اولین گام برای گنجاندن این محصول پرکاربرد در روال مراقبت از پوست‌تان است. در این مقاله از سایت داروخانه آنلاین بتادارو قصد داریم تا تمام اطلاعات لازم در مورد ماسک‌های صورت را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • ماسک‌های صورت برای هدف قرار دادن نگرانی‌های پوستی خاص از طریقی فرمولی با نفوذپذیری عمیق ساخته می‌شوند.
  • ماسک‌های درمانی صورت برای روشن، سفت، متعادل، گوشتالو و هیدراته کردن پوست بکار می‌روند.
  • کابردهای متداول برای ماسک‌های درمانی عبارتند از پاکسازی، درمان آکنه، روشن و سفت کردن پوست
  • ماسک‌های صورت می‌توانند در بسته‌بندی‌های آماده خریداری شده یا در خانه بوسیله مواد اولیه طبیعی ساخته شوند.

ماسک‌های صورت، مقادیر بسیار غلیظ شده‌ای از مواد مغذی تسکین‌دهنده را برای احیای پوست فراهم می‌کنند. انواع مختلفی از ترکیبات فعال ماسک‌های احیاکننده پوست برای نفوذ عمیق به درون منافذ فرموله می‌شوند. ماسک‌ها معمولا برای آبرسانی، شفاف‌سازی، لایه‌برداری، سفت، متعادل و گوشتالو کردن پوست بکار می‌روند. آنها می‌توانند به‌آسانی در روال مراقبت از پوست شما گنجانده شوند؛ فقط کافی است با توجه به نوع پوست‌تان، ماسک‌های مناسب را انتخاب کنید.

قیمت و خرید ماسک صورت

چرا باید از ماسک صورت استفاده کنید

ماسک صورت، یک روش عالی برای ارائه یک درمان سریع و هدفمند برای مشکلات پوستی خاص است. ماسک‌ها می‌توانند مشکلات پوستی مانند آکنه، التهاب، قرمزی، ناهماهنگی تون پوست و خشکی را برطرف سازند. برخی از ماسک‌ها پس از روش‌های جوانسازی یا لایه‌برداری پوست با لیزر بعنوان تسکین‌دهنده و ترمیم‌کننده بکار می‌روند.

پاکسازی

ماسک‌های پاک‌کننده برای زدودن آلودگی از منافذ و سلول‌های مرده از سطح پوست طراحی شده‌اند. ماسک‌های زغال، خاک رُس و لایه‌بردار، همگی می‌توانند کثیفی بجامانده روی پوست را شل کرده و جدا کنند، پوست را تمیزتر، محکم‌تر و نرم‌تر سازند.

درمان آکنه

ماسک‌های صورت، اغلب برای درمان پوست‌های مستعد آکنه بکار می‌روند. افراد مبتلا به آکنه، ترکیبی از التهاب، چربی اضافه و منافذ مسدودشده را تجربه می‌کنند. ماسک‌های ضدآکنه باید حاوی مواد تشکیل‌دهنده فعال با خاصیت ضدالتهابی و قدرت لایه‌برداری ملایم باشند تا بتوانند به فرونشاندن جوش‌ها کمک کنند.

قیمت و خرید کرم ضدجوش

سفت کردن پوست

ماسک‌های سفت‌کننده پوست، تولید کلاژن را افزایش می‌دهند و با مواد تشکیل‌دهنده احیاکننده، ضدچروک و ضدپیری ساخته می‌شوند. ماسک‌های سفت‌کننده برای انواع مختلف پوست تولید می‌شوند. این ماسک‌ها با احیای پوست شل یا پیر، ظاهر جوان‌تری به آن می‌بخشند.

کرم لیفت صورت

انواع ماسک صورت

انواع مختلفی از ماسک های صورت برای رسیدگی به تعداد زیادی از نگرانی‌های پوستی ساخته می‌شوند. ماسک‌های متنوعی برای انواع پوست‌های مختلف وجود دارند که مواد تشکیل‌دهنده آنها، مشکلات پوستی خاصی را هدف می‌گیرند.

ماسک‌های صورت لایه‌بردار

ماسک‌های صورت لایه‌بردار به بیرون کشیدن ناخالصی‌ها از منافذ و سلول‌های مرده از سطح پوست کمک می‌کنند. این ماسک‌ها باید روی صورت مالیده شده و پس از خشک شدن از پوست جدا گردند (به‌آرامی از روی پوست کشیده شوند). این کار، لایه رویی آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها را از پوست شما بیرون می‌کشد.

برخی از ماسک‌های لایه‌بردار می‌توانند باعث تحریک و خشکی پوست شوند؛ برخی دیگر با چسب ساخته شده‌اند که می‌تواند به پوست صدمه بزند. کشیدن آنها از روی پوست – بخصوص با حرکت شدید یا ناگهانی – می‌تواند سلول‌های سالم پوست و موهای روی صورت شما (موی پرزی) را جدا کند. ماسک‌ها لایه‌بردار، بیش از همه برای پاکسازی سطح پوست مناسبند – نه از بین بردن جوش‌های سرسیاه یا سرسفید.

ماسک‌های ورقه‌ای

انواع ماسک صورت و کاربردهای آنها
انواع ماسک صورت و کاربردهای آنها

ماسک‌های ورقه‌ای، ماسک‌های یکبار مصرف ساخته‌شده از کاغذ یا پارچه هستند که در مواد تشکیل‌دهنده فعال آبرسان ماسک، خیسانده شده‌اند. این ماسک‌ها باید روی پوست صورت قرار داده شده و مدت مشخصی روی آن باقی بمانند تا مواد مغذی‌شان از طریق منافذ پوست جذب شود. ماسک‌های ورقه‌ای، کاملا پوشاننده هستند و مواد تشکیل‌دهنده ماسک در هنگام استفاده، سطحی بدون سوراخ و منفذ ایجاد می‌کنند که باعث پوشش‌دهی کامل صورت می‌شود.

در حالیکه ماسک‌های ورقه‌ای، موثر هستند اما مزایای آنها با ماسک‌های مشابهی که درون شیشه یا تیوپ عرضه می‌شوند، تفاوتی ندارد. درواقع آنها در درازمدت، گران‌تر هستند و از آنجا که در حین استفاده، پوست را مهروموم کرده و درجه حرارت آن را بالا می‌برند، می توانند باعث بروز جوش در افراد مستعد آکنه شوند.

ماسک‌های صورت کُره‌ای

ماسک‌های صورت کره‌ای شامل ماسک‌های ورقه‌ای، ماسک‌های کرمی و ماسک‌های ژلی هستند. ماسک‌های صورت ساخته‌شده با فلسفه مراقبت از پوست کره‌ای معمولا روی شفاف‌سازی، رطوبت‌رسانی و روشن نمودن پوست از طریق فرمول‌های خلاقانه و مواد تشکیل‌دهنده فعال کاملا طبیعی، تمرکز می‌کنند.

ماسک‌های ورقه‌ای کره‌ای شامل ماسک‌های هیدرو‌ژل، ماسک‌های نقطه‌ای، ماسک‌های لاستیکی و ماسک‌های زغال هستند. این ماسک‌های خاصیت آبرسانی دارند. همچنین ماسک‌های ورقه‌ای و زغال، ناخالصی‌ها را نیز بیرون می‌کشند. این ماسک‌ها علاوه بر قیمت بالایی که دارند، برای پوست‌های مستعد آکنه مناسب نیستند.

ماسک‌های کِرِمی

ماسک‌های صورت کرمی، مرطوب‌کننده و جوان‌کننده بوده و در عمق پوست نفوذ می‌کنند. آنها به گوشتالو و سفت کردن پوست کمک می‌نمایند و برای انواع پوست‌های نرمال تا خشک مناسب هستند. ماسک‌های کرمی، رطوبت ازدست رفته پوست را به آن برمی‌گردانند. آنها در فرمول‌های مختلف برای نگرانی‌های پوستی بخصوصی مانند گوشتالو، محکم، روشن و هیدراته کردن پوست ارائه می‌شوند. ماسک‌های کرمی برای استفاده در هنگام خواب (تمام شب) ساخته نشده‌اند و باید پس از چند دقیقه از روی پوست شسته شوند.

ماسک‌های خاک رس

ماسک‌های خاک رس در فرمول‌های متنوع برای مشکلات پوستی مختلف ساخته می‌شوند. ویژگی اصلی آنها هیدراته و نرم کردن پوست بدون بجاگذاشتن حس روغنی یا سفتی است. ماسک‌های خاک رس برای ناحیه T صورت، فوق‌العاده هستند و تقریبا برای هر نوع پوستی مناسب می‌باشند. خاک رس موجود در این ماسک‌ها، چربی اضافه را از سطح پوست جذب می‌کند.

ماسک‌های خاک رس باید بمدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست قرار بگیرند و سپس بمحض آنکه شروع به سفت‌شدن کردند، از روی پوست شسته شوند. برای پاک کردن ماسک، صورت‌تان را باملایمت بشویید.

ماسک‌های زغال

انواع ماسک صورت و کاربردهای آنها
انواع ماسک صورت و کاربردهای آنها

ماسک‌های زغال، آلودگی و کثیفی را به‌آرامی از منافذ شما جذب کرده و از این طریق پوست‌تان را تمیز و روشن می‌سازند. آنها عملکردی مشابه ماسک‌های خاک رس دارند و بدون بجا گذاشتن حس خشکی یا سفتی، چربی‌های اضافی پوست‌تان را ازبین می‌برند. ماسک‌های زغال در فرمولاسیون کرمی، لایه‌بردار و ژل موجودند.

چگونه بهترین ماسک صورت را برای نوع پوست‌تان انتخاب کنید

در هنگام انتخاب ماسک صورت باید نوع پوست و اهداف مراقبت از پوست‌تان را در نظر بگیرید. آیا می‌خواهید پوست‌تان را آبرسانی، سفت و پاکسازی کنید یا تسکین دهید؟ آیا مشکل پوستی خاصی دارید که باید به آن رسیدگی شود؟ بهترین ماسک برای پوست شما به نیازهای منحصربفرد پوست‌تان بستگی خواهد داشت.

در ماسک صورت مورد نظرتان به دنبال مواد تشکیل‌دهنده‌ای باشید که به پاکسازی و باز شدن منافذ کمک می‌کنند. ماسک صورت شما باید هیپوآلرژنیک، غیرکومدون‌زا و غیرآکنه‌زا باشد. از مواد تحریک‌کننده مانند منتول، رایحه‌های قوی یا غیرضروری، محتوای الکل بالا یا پلی‌وینیل الکل (یک ماده محرک در ماسک‌های لایه‌بردار) اجتناب کنید.

پوست خشک

اگر پوست‌ شما خشک است، می‌توانید برای بازگرداندن رطوبت به آن از یک ماسک ورقه‌ای، کرمی یا ژلی استفاده کنید. مواد تشکیل‌دهنده‌ای که باید به آنها توجه کنید: اسید هیالورونیک برای افزایش رطوبت و ویتامین C یا سایر آنتی‌اکسیدان‌ها برای رفع خطوط ریز.

پوست چرب

ماسک‌های خاک رس و زغال برای پوست‌های چرب ایده‌آل هستند. هر دوی این ماسک‌ها، چربی اضافی را از پوست بیرون می‌کشند و آن را نرم و صاف می‌سازند. از ترکیبات نرم‌کننده‌ که منافذ را مسدود کرده و چربی را به دام می اندازند، اجتناب کنید.

پوست حساس

ماسک‌های ژلی برای تسکین دادن و خنک کردن پوست‌های حساس، ملتهب، خشک یا متورم بسیار مفیدند. نیاسینامید، یک ترکیب فعال تسکین‌دهنده برای پوست ملتهب بخصوص پوست مستعد روزاسه است.

یک نکته در مورد ماسک‌های صورت آقایان

ماسک‌های صورت آقایان، تفاوت چندانی با ماسک‌های صورت خانم‌ها ندارد. اگر می‌خواهید یک ماسک صورت را به روال مراقبت از پوست‌تان اضافه نمایید، ابتدا باید نیازها و مشکلات پوستی خودتان را مد نظر قرار دهید. اگر نمی‌خواهید از محصولات معطر و حاوی رایحه‌های گل استفاده نمایید، برچسب مواد تشکیل‌دهنده را بخوانید و در صورت لزوم از فروشنده سوال کنید تا بتوانید فرمولاسیونی متناسب با نیازهایتان پیدا کنید.

بهترین ماسک‌های صورت برای آکنه

اگر بدنبال استفاده از یک ماسک صورت برای کنترل آکنه هستید، بهترین گزینه برای شما ماسک‌های زغال، خاک رس و لایه‌بردار ملایم هستند که به پاک کردن منافذ کمک می‌کنند. ماسک‌های ورقه‌ای می‌توانند منافذ پوست را مسدود سازند بنابراین اگر می‌خواهید از بروز جوش جلوگیری کرده و آکنه‌تان را آرام کنید، از این نوع ماسک‌ها اجتناب نمایید.

بهترین ماسک‌های صورت برای آکنه، حاوی مواد تشکیل‌دهنده لایه‌بردار و ضدالتهابی هستند، مانند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • بنزوئیل پراکسید
  • نیاسینامید
  • سولفور
  • روغن درخت چای

چگونه از یک ماسک صورت استفاده کنید

افزودن یک ماسک صورت به روال شبانه مراقبت از پوست‌تان، کار آسانی است. قبل از استفاده از ماسک صورت حتما دستورالعمل مصرف را مطالعه نمایید. برای دستیابی به بهترین نتایج می‌توانید چند بار در هفته از یک ماسک صورت استفاده کنید.

  • قبل از استفاده از ماسک صورت حتما صورت‌تان را تمیز کنید.
  • ماسک‌های ورقه‌ای، خاک رس، زغال، کرمی و ژلی باید پس از شستن صورت استفاده شوند و سپس قبل از انجام دادن سایر مراحل مراقبت شبانه از پوست‌تان شسته شوند.
  • یک ماسک صورت که برای استفاده در طول شب طراحی شده است، باید بعنوان آخرین مرحله از روال مراقبت از پوست شما قبل از خواب استفاده شود.

ماسک‌های صورت خانگی

انواع ماسک صورت و کاربردهای آنها
انواع ماسک صورت و کاربردهای آنها

ماسک‌های صورت خانگی می‌توانند در خانه، آماده و استفاده شوند. آنها حاوی مواد تشکیل‌دهنده طبیعی هستند. در حالیکه ماسک‌های صورت خانگی می‌توانند بطور موقت تأثیر مثبتی داشته باشند اما بطور کلی به اندازه ماسک‌های صورت آماده مصرف که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید، موثر نیستند.

اگر می‌خواهید در هزینه ماسک‌های صورت آماده صرفه‌جویی کنید و برایتان مهم است که از مواد تشکیل‌دهنده کاملا طبیعی استفاده نمایید، ماسک خانگی می‌تواند جایگزین مناسبی برای شما باشد.

مواد تشکیل‌دهنده ماسک‌های صورت خانگی

مواد تشکیل‌دهنده ماسک‌های صورت طبیعی، تا حدودی یک جایگزین سالم برای ترکیبات بکار رفته در ماسک‌های صورت تجاری هستند. قبل از استفاده از ماسک خانگی حتما آن را روی ناحیه کوچکی از پوست‌تان تست کنید تا مطمئن شوید نسبت به مواد تشکیل‌دهنده‌اش آلرژی یا حساسیت ندارید.

برخی از مواد تشکیل‌دهنده ماسک‌های صورت طبیعی عبارتند از:

  • روغن آرگان
  • روغن زیتون
  • جوش شیرین
  • چای سبز
  • خیار
  • موز
  • آووکادو
  • سفیده تخم‌مرغ
  • پاپایا
  • آب لیمو
  • عسل
  • زردچوبه
  • آلوئه‌ورا
  • ژلاتین
  • آگار
  • روغن درخت چای و سایر روغن‌های ضروری
  • ماست

حرف آخر

ماسک‌های صورت، روشی خارق‌العاده برای رساندن یک دوز قوی از مواد تشکیل‌دهنده مغذی و احیاکننده به پوست‌تان هستند. برای بهره‌مندی از اثرات مثبت ماسک صورت، تحقیق در مورد مواد تشکیل‌دهنده و نوع ماسک مناسب پوست‌تان ضروری است.

ماسک‌ها روال روزانه مراقبت از پوست شما را کامل‌تر می‌سازند بنابراین مهم است که در وهله اول یک روال مراقبت از پوست سالم داشته باشید تا بتوانید یک ماسک صورت مناسب را در آن بگنجانید.

دکتر بیوک لاهیجانی افخم

دکتر بیوک لاهیجانی افخم (به انگلیسی: Buyuk Lahijani Afkham) متولد ۵ اردیبهشت ۱۳۴۳ در تبریز هستند. ایشان مدرک کارشناسی ارشد داروسازی خود را از دانشگاه غازی (Gazi University) ترکیه دریافت کرده‌اند و مقالات متعددی را نیز در ژورنال های معتبر به چاپ رسانده‌اند. دکتر بیوک لاهیجانی افخم در سال ۱۳۹۷ داروخانه آنلاین بتادارو (Betadarou) را در شهر تبریز تاسیس کردند. بتادارو دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو است و به انتخاب بسیاری از شرکت های داروسازی جزو داروخانه های برتر استان آذربایجان شرقی قرار دارد. شماره نظام پزشکی: 9205 | آدرس: تبریز، خیابان ارک جدید، داروخانه افخم

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا