زیبایی و بهداشت فردی

راهنمای جامع استفاده از اسیدها در روند مراقبت از پوست

آیا می‌دانید اسیدهای موجود در محصولات مراقبت از پوست دقیقا چه کاری انجام می‌دهند؟ این مواد می‌توانند پوست شما را روشن کنند، چرخه آکنه را متوقف سازند، به صاف کردن خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها کمک نمایند و … در این مقاله از سایت داروخانه اینترنتی بتادارو قصد داریم تا به شما خواهیم گفت که استفاده از اسیدها در روال مراقبت از پوست چه مزایایی دارد.

فکر کردن به اینکه در محصولات مراقبت از پوست شما مقداری اسید وجود دارد، ممکن است ترسناک بنظر برسد اما در واقع آنها نقش موثری در دستیابی به پوستی صاف، یکنواخت و درخشان ایفا می‌کنند.

این اسیدها ممکن است اسیدهای آلفاهیدروکسی یا AHAها (مانند گلیکولیک یا لاکتیک)، اسید بتاهیدروکسی یا BHA (مانند سالیسیلیک) باشند یا بعنوان روشن‌کننده‌های پوست (مانند الاجیک) برای از بین بردن لکه‌های تیره ناشی از قرارگیری بیش‌ازحد در معرض نور خورشید عمل کنند.

راهنمای جامع استفاده از اسیدها در روال مراقبت از پوست شما
راهنمای جامع استفاده از اسیدها در روال مراقبت از پوست شما

دانستن اینکه دقیقا چه اسیدهایی در محصولات مراقبت از پوست شما وجود دارند و اطلاع از چگونگی عملکرد آنها می‌تواند در پیدا کردن ترکیب مناسبی از ضدپیری‌ها برای ایجاد روالی که شما را به نتایج مورد نظرتان برساند، مفید باشد. این راهنما در شناخت متداول‌ترین نوع اسیدها و کارهایی که برای پوست‌تان انجام می‌دهند، به شما کمک می‌کند.

اسید آسکوربیک

این احتمالا معروف‌ترین اسیدی است که می‌شناسید: اسید آسکوربیک، همان ویتامین C است. این ماده مرتبا توسط متخصصین پوست توصیه می‌شود. دکتر هوپر، متخصص پوست می‌گوید: «تحقیقات بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین C می‌تواند در روند ضدپیری موثر باشد.»

مطالعه‌ای که در اکتبر ۲۰۱۴ در مجله داروها در درماتولوژی منتشر شد، می‌گوید که ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است (یعنی از پوست در برابر حملات محیطی مانند آلودگی محافظت می‌کند)، مانع تولید رنگدانه می‌شود و کلاژن را تحریک می‌نماید.

دکتر هوپر می‌گوید: «این بدان معناست که ویتامین C، یک ماده بسیار قدرتمند است اما فقط در صورتی که بدرستی فرموله و بسته‌بندی شود.» دلیلش این است که اسید آسکوربیک در معرض نور براحتی ناپایدار می‌شود.

اسید آزلائیک

اسید آزلائیک از یک مخمر گرفته می‌شود و یک ماده قدرتمند برای رفع لکه‌های تیره است. مطالعه‌ای که در آگوست ۲۰۱۴ در مجله درماتولوژی زیبایی و بالینی منتشر شد، نشان می‌دهد که آن در درمان ملاسما نیز موثر است؛ دانشکده پزشکی هاروارد خاطرنشان می‌کند که ملاسما، نوعی بیماری است که توسط لکه های تیره پوست مشخص می‌شود. این لکه‌ها اغلب با قرارگیری در معرض نور خورشید در طول بارداری تحریک می‌شوند.

با اینحال اسید آزلائیک فقط یک لایه‌بردار نیست. نئولانی گونزالز، متخصص پوست می‌گوید: «آزلائیک باعث وقفه در روند تولید رنگدانه پوست می‌شود.» این ماده بطور خاص، آنزیم تیروزیناز که در تولید ملانین دخیل است را مهار می‌کند. با کاهش ایجاد رنگدانه، تغییر رنگ پوست به مرور از بین می‌رود. اگر روزاسه دارید، متخصص پوست‌تان ممکن است در مان موضعی با آزلائیک را نیز توصیه کند چون با توجه به MedlinePlus، آن یک ضدالتهاب قوی است که قرمزی و تورم را کاهش می‌دهد.

اسید الاجیک

دانشمندان، این ترکیب گیاهی را از انواع توت، انار یا آجیل بدست می‌آورند. اسید الاجیک مانند آزلائیک، یک روشن‌کننده پوست معروف است. درواقع در مطالعه‌ای که در مجله «داروها در درماتولوژی» منتشر شد، یک ترکیب موضعی حاوی ۰٫۵ درصد الاجیک و ۰٫۱ درصد اسید سالیسیلیک، درست به اندازه یک محصول هیدروکینون ۴ درصد در کاهش تجمع رنگدانه موثر بود. هیدروکینون، یک درمان موضعی بسیار قوی در رفع لکه‌های تیره پوست است اما در مورد عوارض جانبی احتمالی آن مانند خشکی و سوزش، نگرانی‌هایی وجود دارد. به این دلیل، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به گزینه‌های جایگزین اما به همان اندازه موثر مانند الاجیک روی بیاورند.

اسید فرولیک

شما غالب فرولیک را در کنار ویتامین C می‌بینید. هوپر می‌گوید: «فرولیک باعث تثبیت ویتامین  C می‌شود.» -ویتامین E، یکی دیگر از تثبیت‌کننده‌های ویتامین C است. دلیل همراهی فرولیک با ویتامین C از این قرار است: با توجه به تحقیقات گذشته، ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است یعنی ماده‌ای که از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ رادیکال‌های آزاد، مولکول‌هایی هستند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و در پیری پوست نقش دارند.

او توضیح می‌دهد: «آنتی‌اکسیدان‌ها بدنبال رادیکال‌های آزاد هستند و جهان، پر از آنهاست. آنها بمحض تماس با آلودگی یا اشعه ماوراء‌بنفش اکسید می‌شوند. یعنی بدون حضور یک ماده تثبیت‌کننده مانند فرولیک، ویتامین C در همان بار اولی که درب یک محصول را باز کرده و از آن استفاده می‌کنید، بی‌اثر خواهد شد.»

یک بررسی که در اکتبر ۲۰۱۸ در فارماکولوژی و فیزیولوژی پوست منتشر شد، خاطرنشان می‌کند که فرولیک علاوه بر نقش پشتیبانی، یک آنتی‌اکسیدان است که از ساختارهای کلاژن و الاستین در پوست محافظت می‌کند و تولید رنگدانه را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث روشن شدن لکه‌های تیره پوست می‌شود.

اسید گلیکولیک

راهنمای جامع استفاده از اسیدها در روال مراقبت از پوست شما
راهنمای جامع استفاده از اسیدها در روال مراقبت از پوست شما

براساس مقاله‌ای که در آوریل ۲۰۱۸ در مجله مولکول‌ها منتشر شد، اسید گلیکولیک یک AHA است که از نیشکر گرفته می‌شود و در پاک‌کننده‌ها، سرم‌ها و محصولات درمانی پوست مانند ماسک‌ها و مرطوب‌کننده‌ها وجود دارد. دکتر بروک سیکورا، متخصص پوست می‌گوید به دلیل آنکه اسید گلیکولیک قادر است به لایه بیرونی پوست نفوذ کند و ترن‌اُور سلول را افزایش دهد، یک لایه‌بردار موثر بوده و می‌تواند نقش‌های مختلفی در روال مراقبت از پست شما ایفا نماید.

مقاله‌ای که در شماره ژانویه-فوریه ۲۰۱۹ مجله برزیلی ABD منتشر شد، نشان می‌دهد که اگر با هر دو مشکل آکنه و پیری پوست دست‌وپنجه نرم می‌کنید، اسید گلیکولیک کاملا مناسب شماست. دکتر سیکورا می‌گوید: «استفاده از این ماده یعنی یک تیر و دو نشان! گلیکولیک، یک درمان بسیار موثر برای پوست مستعد آکنه و اختلال افزایش رنگدانه است. وقتی قادر باشید چند نگرانی پوستی را با یک محصول برطرف سازید، یعنی می‌توانید در وقت و هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید.»

حداکثر تأثیر گلیکولیک هنگامی است که مدتی روی پوست باقی بماند. بنابراین او توصیه می‌کند که بجای استفاده از یک پاک‌کننده گلیکولیک، از یک لوسیون حاوی اسید گلیکولیک استفاده نمایید.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک (HA) بخاطر خواص نرم‌کنندگی‌‌اش در مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های ضدپیری بکار می‌رود. این اسید، بسیار موثر است: با توجه به یک بررسی که در دسامبر ۲۰۱۸ در مجله بین‌المللی ماکرومولکول‌های بیولوژیکی منتشر شد، HA – یک جزء طبیعی پوست – آب را از محیط بیرون می‌کشد و می‌تواند ۱۰۰۰ برابر وزنش آب جذب کند.

سیکورا می‌گوید که استفاده موضعی از این ماده باعث گوشتالو شدن لایه بیرونی سلول‌های پوست می‌شود و بنابراین خطوط پوست را صاف کرده و درخشندگی‌ آن را افزایش می دهد. اما HA هم محدودیت‌های خاص خودش را دارد. او می‌گوید:‌ «HA یک مولکول بسیار بزرگ است و نمی‌تواند به درم (لایه عمیق‌تر پوست) دسترسی داشته باشد بنابراین تولید کلاژن را تحریک نمی‌کند.»

اسید کوجیک

فرایند تخمیر قارچ باعث تولید اسید کوجیک می‌شود. از آنجا که اسید کوجیک، تیروزیناز (که مسئول تولید ملانین یعنی رنگدانه موجود در پوست است) را مهار می‌کند، به محصولاتی اضافه می‌شود که ادعا می‌کنند باعث روشن شدن پوست و افزایش درخشندگی آن می‌شگردند. اما با توجه به یک مطالعه کوچک که در دسامبر ۲۰۱۴ در فتودرماتولوژی، فوتوایمونولوژی و فوتومدیسن منتشر شد، اسید کوجیک به اندازه هیدروکینون (HQ) موثر نیست.

اسید لاکتیک

با توجه به مطالعه‌ای که در آوریل ۲۰۱۸ در مجله مولکول‌ها منتشر شد، این AHA از شیر تخمیرشده گرفته می‌شود. دکتر گونزالز می‌گوید: « اسید لاکتیک، تنها AHA‌ای است که هم خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و هم لایه‌برداری.» از آنجا که اسید لاکتیک بطور همزمان پوست را هیدراته می‌کند، معمولا ملایم‌تر است. اما به دلیل آنکه بسیار ملایم است، متخصصان پوست از آن بیشتر روی بدن و کمتر روی صورت استفاده می‌کنند. کاربرد اصلی اسید لاکتیک در لوسیون‌های بدن مخصوص درمان پوست خشک، ترک‌خوردگی پاها یا کراتوزیس پیلاریس است. به گفته مایوکلینیک، کراتوزیس پیلاریس بصورت برجستگی‌هایی روی پشت بازوها ظاهر می‌شود.

اسید مندلیک

اسید مندلیک، یکی دیگر از اسیدهای دسته AHA می‌باشد. با توجه به وبسایت مراقبت از پوست درم‌استور، این اسید عصاره‌ای از بادام تلخ است و خواص لایه‌برداری ملایمی دارد. از آنجا که این اسید به‌آرامی در پوست نفوذ می کند، در مقایسه با سایر اسیدها کمتر تحریک‌کننده است- حتی برای پوست‌های حساس.

اسید مندلیک، دوستدار روغن (چربی) است یعنی می‌تواند به تنظیم تولید سبوم کمک کند.

و همچنین یک ماده ضدپیری است. در یک مطالعه کوچک روی ۲۴ فرد بزرگسال میانسال که بمدت ۴ هفته، ۲ بار در روز از یک محصول پوست حاوی اسید مندلیک استفاده می‌کردند، مشخص شد که استحکام پوست ۲۴ درصد افزایش یافت. این مقاله در دسامبر ۲۰۱۸ در مجله جراحی پلاستیک صورت منتشر شد.

اسید فیتیک

راهنمای جامع استفاده از اسیدها در روال مراقبت از پوست شما
راهنمای جامع استفاده از اسیدها در روال مراقبت از پوست شما

به گفته کمپانی مراقبت از پوست SkinCeuticals، حبوبات و دانه‌ها منبع این AHA با خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. هوپر می‌گوید:‌ «ترکیبات AHA در بازسازی سطح پوست و صاف کردن آن موثر هستند.» گلیکولیک، بیشتر از سایر اسیدهای AHA مورد مطالعه قرار گرفته است. بنابراین مشخص نیست که میزان کارایی AHAهای دیگر در مقایسه با هم چگونه است.

اسید سالیسیلیک

سالیسیلیک به دسته‌ای به نامBHAها تعلق دارد. شما احتمالا سالیسیلیک را بعنوان یک ماده ضدآکنه می‌شناسید. و همینطور نیز هست. گونزالز می‌گوید: «سالیسیلیک، لایه بیرونی پوست را لایه‌برداری می‌کند. این اسید، محلول در چربی است بنابراین می‌تواند عمیق‌تر در منافذ نفوذ کند و آنها را پاکسازی نماید.» این کار به باز شدن منافذ و جلوگیری از بروز جوش کمک خواهد کرد. گونزالز توصیه می‌کند که برای درمان جوش‌ها، یک‌بار در روز از یک پاک‌کننده حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

نکات مهم در هنگام استفاده از اسیدها

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که استفاده موضعی از برخی اسیدها می‌تواند پوست را نسبت به نور خورشید حساس سازد بنابراین برای محافظت از پوست صورت‌تان، هر روز صبح از یک ضدآفتاب وسیع‌الطیف استفاده کنید.

همچنین بخاطر داشته باشید که این، یک لیست طولانی از اسیدهاست که تأثیرات مختلفی روی پوست می‌گذارند. یک متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که کدام یک از آنها برای نوع پوست و مشکل پوستی‌تان مناسب است. هوپر می‌گوید: «اگر در اینباره با پزشک‌تان مشورت نکنید، ممکن است مقدار زیادی از پول‌تان را هدر دهید و روال مراقبت از پوست‌تان را نیز خراب کنید.» او توصیه می‌کند علاوه بر مشورت با متخصص پوست‌تان از منابع معتبر برای تحقیق در این زمینه کمک بگیرید؛ مانند انجمن جراحی پوست آمریکا و آکادمی پوست آمریکا.

دکتر بیوک لاهیجانی افخم

دکتر بیوک لاهیجانی افخم (به انگلیسی: Buyuk Lahijani Afkham) متولد ۵ اردیبهشت ۱۳۴۳ در تبریز هستند. ایشان مدرک کارشناسی ارشد داروسازی خود را از دانشگاه غازی (Gazi University) ترکیه دریافت کرده‌اند و مقالات متعددی را نیز در ژورنال های معتبر به چاپ رسانده‌اند. دکتر بیوک لاهیجانی افخم در سال ۱۳۹۷ داروخانه آنلاین بتادارو (Betadarou) را در شهر تبریز تاسیس کردند. بتادارو دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو است و به انتخاب بسیاری از شرکت های داروسازی جزو داروخانه های برتر استان آذربایجان شرقی قرار دارد. شماره نظام پزشکی: 9205 | آدرس: تبریز، خیابان ارک جدید، داروخانه افخم

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا