زیبایی و بهداشت فردی

۶ گام ضروری برای محافظت از پوست قبل و بعد از ورزش

ورزش می‌تواند سلامت و ظاهر چهره شما را بهبود ببخشد. با تمرین کردن عادت‌های زیر، تمام کارهای لازم برای محافظت از پوست قبل و بعد از ورزش را انجام دهید.

ورزش علاوه بر آنکه برای عضلات‌تان مفید است، به سلامت پوست‌تان نیز کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در آگوست ۲۰۱۵ در Aging Cell منتشر شد، نشان می‌دهد که تمرین هوازی شدید و ورزش استقامتی، هردو می‌توانند به جلوگیری و کاهش علائم پیری پوست کمک کنند.

کاهش استرس، یک دلیل کلیدی برای متناسب ماندن است. یک بررسی از دسامبر ۲۰۱۶ در گزارشات عصب‌شناسی رفتاری کنونی می‌گوید که ورزش می‌تواند به مقابله با استرس کمک کند. با توجه به یک بررسی دیگر که در ژوئن ۲۰۱۴ در Inflammation & Allergy Drug Targets منتشر شد، استرس مزمن می‌تواند در پیری پوست نقش داشته باشد و مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و آکنه را تشدید نماید.

حالا که می‌دانید ورزش می‌تواند چه فوایدی برای پوست‌تان داشته باشد، باید عادت‌های مراقبت از پوستی را در پیش بگیرید که از آکنه جلوگیری می‌نمایند، هیدراتاسیون پوست را بهبود می‌بخشند و سوزش و آسیب پوست را کاهش می‌دهند. بکار بردن نهایت تلاش‌تان – در باشگاه یا مراقبت از پوست‌تان – می‌تواند شما را جوان‌تر و شاداب‌تر سازد.

در این مقاله از سایت داروخانه اینترنتی بتادارو، در مورد کارهایی که باید برای محافظت از پوست‌ قبل و بعد از ورزش انجام دهید، با دو متخصص پوست صحبت کردیم.

۱. قبل از ورزش حتما ضدآفتاب بزنید

۶ گام ضروری برای محافظت از پوست قبل و بعد از ورزش
۶ گام ضروری برای محافظت از پوست قبل و بعد از ورزش

دکتر هوپر، متخصص پوست می‌گوید اگر برای ورزش کردن بیرون می‌روید، فراموش نکنید از یک ضدآفتاب وسیع‌الطیف با حداقل SPF 30 استفاده نمایید. حتی در صورتی که درون یک باشگاه با پنجره‌های نورگیر ورزش می‌کنید نیز باید ضدآفتاب بزنید. او می‌گوید: «هر زمانی که یک نور مرئی وجود داشته باشد، شما در معرض بخشی از طیف الکترومغناطیسی قرار می‌گیرید. شواهد نشان می‌دهند که تمام نورها در رابطه با آسیب و پیری پوست اهمیت دارند.»

از آنجا که شما به احتمال زیاد عرق خواهید کرد – بخصوص اگر هوای بیرون، گرم باشد – باید دقت کنید که ضدآفتاب‌تان ضدتعریق نیز باشد. کرم‌های ضدآفتاب ورزشی معمولا این ویژگی را دارند؛ همچنین باید بر روی برچسب ضدآفتاب ذکر شده باشد که تا چند دقیقه در مقابل عرق و رطوبت، مقاوم است.

او می‌گوید ضدآفتاب را به صورت، گلو، سینه و پشت گردن‌تان بمالید. پشت گردن، جایی است که اکثر مردم فراموش می‌کنند به آن ضدآفتاب بزنند. این افراد اغلب، کسانی هستند که با مشاهده علائم پیری مانند تغییر رنگ پوست در اواخر دهه ۳۰ و ۴۰ زندگی‌شان تعجب می‌کنند.

قیمت و خرید کرم ضدآفتاب

۲. در مورد پاک کردن آرایش‌تان قبل از ورزش نگران نباشید

شاید تعجب کنید اما دکتر هوپر می‌گوید ایرادی ندارد که صورت‌تان را قبل از تمرین نشویید: «درست است که با عرق کردن صورت‌تان، کمی کثیف‌کاری خواهد شد اما داشتن آرایش در هنگام ورزش کردن ایرادی ندارد.» این بدان معناست که می توانید تمرین‌تان را به وقت ناهار موکول کنید و بلافاصله ورزش را آغاز نمایید.

اما حواس‌تان باشد که در هنگام ورزش کردن، از یک مرطوب‌کننده سنگین روی صورت‌تان استفاده نکنید. دکتر چاریس دولیتسکی، متخصص پوست می‌گوید:‌ «برخی مرطوب‌کننده‌ها، سدی بر روی پوست ایجاد می‌کنند که از تبخیر رطوبت جلوگیری می‌نماید.»  در چنین مواردی نه تنها احتمال بسته شدن منافذ پوست وجود دارد بلکه شما خنک نخواهید شد چون این، تبخیر عرق است که شما را خنک می‌کند. بنابراین قبل از ورزش به‌هیچ‌وجه از مرطوب‌کننده سنگین و غلیظ استفاده نکنید.

قیمت و خرید پاک کننده آرایش

۳. پس از ورزش کردن، دوش بگیرید

با مُد شدن لباس‌های راحتی اسپورت، به تن داشتن لباس‌های مخصوص باشگاه پس از تمام شدن تمرین‌تان – برای رسیدگی به کارهای بیرون منزل یا مثلا خوردن صبحانه پس از ورزش – کاملا عادی شده است. اما کمی صبر کنید!

هوپر می‌گوید: «شما مطمئنا در باشگاه عرق می‌کنید و این عرق، یک محیط گرم و مرطوب برای باکتری‌ها ایجاد می‌نماید.»

بنابراین حداقل یک دوش ساده بگیرید تا هرگونه میکروب، چربی و عرق از پوست‌تان پاک شود. بخصوص اگر مستعد آکنه هستید، از یک شوینده حاوی بزوئیل پراکسید استفاده نمایید؛ این ماده با باکتری C. acnes که باعث بروز جوش می‌شود، مقابله خواهد کرد. اگر این روش موثر نبود، او توصیه می‌کند که از شوینده حاوی گوگرد استفاده نمایید.

همیشه پس از دوش گرفتن، لباس‌تان را عوض کنید. اگر علی‌رغم تمام این کارها همچنان مشکل آکنه دارید، وقت آن است که به یک متخصص پوست مراجعه نمایید. ممکن است او برای برطرف کردن آکنه پوست‌تان، گزینه‌های نسخه‌ای قوی‌تری را به شما توصیه نماید.

۴. اگر دوش نمی‌گیرید، حداقل صورت‌تان را پس از تمرین بشویید

اگر نمی‌خواهید دوش بگیرید، قبل از خارج شدن از باشگاه حداقل صورت‌تان را بشویید. دکتر دولیتسکی می‌گوید از شوینده‌های خشن و قوی اجتناب کرده و بجای آنها یک شوینده ملایم بکار ببرید.

اگر عجله دارید، از یک دستمال مرطوب صورت استفاده کنید. او می‌گوید اگر مستعد آکنه هستید، یک دستمال مرطوب حاوی اسید سالیسیلیک می‌تواند به جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست که  به بروز جوش منجر می‌شود، کمک کند. سپس برای کمک به حفظ رطوبت پوست‌تان یک مرطوب‌کننده سبک بزنید.

۵. هنگامی که شستشوی صورت‌تان تمام شد، از یک ضدآفتاب رنگی استفاده نمایید

شما بارها و بارها در مورد استفاده از ضدآفتاب شنیده‌اید. درواقع متخصصان پوست معتقدند که این یادآوری مداوم برای سلامت پوست شما در آینده، حیاتی است. ضدآفتاب در مقابل اشعه‌های فرابنفش که کلاژن را تخریب می‌کنند، از پوست محافظت می‌نماید؛ کلاژن، پروتئین‌های موجود در پوست است که آن را منعطف و صاف (بدون چین‌وچروک) نگه می‌دارد.

شما به احتمال زیاد در هنگام ورزش، عرق می‌کنید – که باعث می‌شود این گام مهم‌تر شود. هوپر می‌گوید: «ضدآفتابی که قبل از تمرین به صورت‌تان زده‌اید، با عرق کردن‌تان پاک می‌شود.»

بجای استفاده مجدد از یک ضدآفتاب ورزشی غلیظ، حالا وقت آن است که یک ضدآفتاب رنگی به پوست‌تان بزنید؛ چون هم در مقابل اشعه‌های فرابنفش از پوست‌تان محافظت می‌نماید و هم تون پوست‌تان را صاف و یکدست می‌کند. علاوه بر این یک تحقیق از نسخه نوامبر ۲۰۱۷ مجله Investigative Dermatology نشان می‌دهد که ضدآفتاب رنگی می‌تواند از پوست در مقابل اثرات مضر نور داخلی (فضای بسته) نیز محافظت نماید.

۶. همانطور که اجازه می‌دهید عضلات‌تان پس از تمرین استراحت کنند، باید پوست‌تان را نیز خنک (آرام) کنید

۶ گام ضروری برای محافظت از پوست قبل و بعد از ورزش
۶ گام ضروری برای محافظت از پوست قبل و بعد از ورزش

حتما می‌دانید که پس از تمرین باید عضلات‌تان را با پیاده‌روی ملایم یا حرکات کششی، سرد کنید اما پوست‌تان نیز به خنک شدن احتیاج دارد. دولیتسکی می‌گوید:‌ «گرما می‌تواند با مهار کردن فرایندهای ترمیم‌کننده پوست، به آن آسیب برساند.»

دولیتسکی می‌گوید همانطور که از پوست‌تان در مقابل اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت می‌کنید، باید در مقابل گرما نیز از آن حفاظت نمایید. این کار پس از قرارگیری طولانی‌مدت در معرض گرما مانند کلاس یوگای داغ، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

خوشبختانه، این کار نسبتا آسان است. اگر عجله دارید، کافی است صورت‌تان را با آب سرد بشویید و در مواقعی که وقت‌تان آزادتر است، از یک ماسک خنک‌کننده روی صورت‌تان استفاده نمایید.

منبع: www.everydayhealth.com

دکتر بیوک لاهیجانی افخم

دکتر بیوک لاهیجانی افخم (به انگلیسی: Buyuk Lahijani Afkham) متولد ۵ اردیبهشت ۱۳۴۳ در تبریز هستند. ایشان مدرک کارشناسی ارشد داروسازی خود را از دانشگاه غازی (Gazi University) ترکیه دریافت کرده‌اند و مقالات متعددی را نیز در ژورنال های معتبر به چاپ رسانده‌اند. دکتر بیوک لاهیجانی افخم در سال ۱۳۹۷ داروخانه آنلاین بتادارو (Betadarou) را در شهر تبریز تاسیس کردند. بتادارو دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو است و به انتخاب بسیاری از شرکت های داروسازی جزو داروخانه های برتر استان آذربایجان شرقی قرار دارد. شماره نظام پزشکی: 9205 | آدرس: تبریز، خیابان ارک جدید، داروخانه افخم

نوشته های مشابه

‫۶ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا